ثبت نام دوره های وکالت تخصصی

رئیس دانشگاه کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی مشترک کانون وکلا و قوه قضائیه

دکتر محمد شاه‌محمدی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز در مراسم تحلیف سومین اختبار سال ۱۴۰۲ که روز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تبریک به کاراموزانی که در این مراسم به مقام وکالت پایه یک نائل می‌شوند، به تقدیر از ۷ نفر از رتبه‌های برتر دوره‌های وکالت تخصصی دعاوی در دانشگاه کانون وکلای دادگستری مرکز در این مراسم اشاره نمود.

این وکیل دادگستری افزود، بر خلاف بسیاری از کشورها که سال‌هاست سابقه کار گروهی در زمینه خدمات حقوقی و وکالتی شکل گرفته است، اما در ایران وکالت کماکان به شکل سنتی و شیوه فردی توسط وکلای دادگستری انجام می‌گردد. تداوم این شیوه در کشور ما در حالی است که آینده وکالت به کار گروهی و تخصصی گره خورده است.

شاه‌محمدی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری مرکز از دوران فعالیت ادوار گذشته هیأت مدیره، تلاش برای حرکت به سمت تخصصی شدن وکالت را آغاز نموده و تاکنون حدود ۳۵۰ نفر از وکلای دادگستری پس از شرکت در دوره‌های تخصصی و با کسب نمره قبولی در آزمون پایانی، موفق به کسب گواهی وکالت تخصصی شده‌اند. همچنین با اتمام تعداد دیگری از دوره‌های آموزشی وکالت تخصصی و برگزاری آزمون پایان دوره این دوره‌ها در اسفندماه سال گذشته با حضور بیش از 120 همکار وکیل، در مرحله اعلام نتایج این افراد جهت دریافت گواهی وکالت تخصصی قرار داریم.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: باتوجه به دغدغه توسعه و ترویج وکالت تخصصی نزد هیات مدیره کانون وکلا، هیات مدیره دوره‌های ۳۰ و ۳۱ کانون وکلای دادگستری مرکز، ماموریت برگزاری دوره‌های وکالت تخصصی را به دانشکده کانون وکلا محول نمودند که در دوره فعالیت مدیران سابق دانشگاه کانون اعم از آقایان وحید قاسمی عهد، هوشنگ پوربابایی و کارن روحانی زحمات زیادی در این خصوص کشیده شد. در همین راستا اخیرا نیز تعداد دوره‌های وکالت تخصصی افزایش پیدا کرده است.

همکاری سه‌جانبه علمی-آموزشی دانشگاه، کانون و قوه قضائیه

رئیس دانشگاه کانون وکلا اضافه کرد: خوشبختانه نگاه تخصصی گرایی در قوه قضائیه نیز وجود دارد و در سال گذشته با رویکرد مشابهی دوره‌های آموزشی تخصصی تخصصی ویژه قضات دادگستری با اهتمام دکتر جوهری مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، آغاز گردید. طی جلساتی که با این معاونت داشتیم، مقرر گردید تفاهم‌نامه مشترکی منعقد گردد که بر اساس آن، کانون وکلای دادگستری مرکز و قوه قضائیه برنامه‌های آموزش تخصصی مشترکی در حوزه‌های مختلف حقوقی داشته باشند.

این حقوقدان ادامه داد: در صورت عدم تخصص وکیل یا قاضی در خصوص حوزه و موضوع پرونده، خروجی رسیدگی قضاوتی و فرآیند وکالت نمی‌تواند رضایت بخش باشد. بر همین اساس کانون وکلای دادگستری مرکز تلاش‌های خود را در زمینه تخصصی نمودن وکالت انجام داده و در ادامه نیز در این مسیر گام برخواهد داشت.


دغدغه کانون وکلا برای تضمین آینده کاری وکلای جوان

عضو هیات مدیره کانون وکلا در ادامه سخنان خود، ضمن سپاسگزاری از کمک‌ و همکاری‌های اعضای هیات مدیره کانون و همچنین روسای ادوار دانشگاه کانون وکلای دادگستری مرکز که از هیچ کمکی به دانشگاه کانون در این زمینه دریغ نکرده‌اند، فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای تضمین آینده کاری وکلای جوان را از جمله وظایف و تکالیف اعضای هیات مدیره کانون وکلا دانست که اعضای هیات مدیره نیز به خوبی نسبت به آن واقف هستند، اما امکانات اندک کانون وکلا تکافوی پاسخ به تمام نیازهای علمی و آموزشی وکلا و کارآموزان وکالت را نمی‌دهد. از جمله اینکه در خصوص آموزش کارآموزان، علی‌رغم وجود قریب به ۸ هزار کارآموز، کانون تنها سالن جلالی نائینی را در اختیار دارد. در عین حال تمامی اعضای هیات مدیره کانون در تلاش هستند تا علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، بهترین خروجی‌ها را برای افزایش دانش تخصصی و حرفه‌ای وکلای جوان داشته باشیم.

ضرورت حرکت به سمت وکالت تخصصی

این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به وجود زیرساخت‌های حقوقی و پیش‌بینی‌های لازم در قوانین و مقررات لازم الاجرا جهت انجام دوره‌های آموزشی تخصصی برای وکلا، به بند ۶ ماده ۶ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۱ و بند (ه) ماده ۶ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ اشاره نمود که بر تکلیف کانون وکلا به انجام اقدامات لازم جهت پیشرفت علمی و عملی وکلای دادگستری تصریح نموده‌اند.

رئیس دانشگاه کانون وکلا در تبیین مستندات قانونی برگزاری دوره‌های وکالت تخصصی اضافه نمود: تبصره ذیل ماده ۲۲ آيين‌نامه تعرفه حق الوكاله، حق المشاوره و هزينه سفر وكلای دادگستری مصوب ۱۳۹۸، تصریح نموده اگر وکیلی دوره‌های تخصصی را گذرانده باشد و این گواهی تخصصی از طرف کانون متبوع وی در اختیار ایشان قرار گرفته باشد، میزان ۱۰٪ به حق الوکاله این وکلا در موارد وکالت در حوزه تخصصی افزود می‌شود.

محمد شاه‌محمدی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم تحلیف سومین اختبار سال ۱۴۰۲ تاکید نمود: اگر به سمت مسیر تخصصی شدن حرکت کنیم و وکالت تخصصی را آغاز نماییم، بدون شک امتیارات بعدی نیز برای ما ایجاد می‌شود، کما اینکه حتی در میان جامعه وکالت نیز بسیاری از ما به دنبال یافتن وکلای صاحبنظر در موضوعات خاص با دانش تخصصی در حوزه‌های مختلف هستیم. بنابراین وکلا در صورت دارا بودن  دانش تخصصی، مرجع قرار می‌گیرند و مردم نیز می‌توانند به این مراجع تخصصی مراجعه و امور وکالتی خود را به این وکلا محول نمایند.

محمد شاه‌محمدی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: خوشبختانه با مصوبه هیات مدیره دوره سی و دوم کانون وکلای دادگستری مرکز، عنوان تخصصی گذرانده شده وکلایی که دوره تخصصی را گذرانده‌اند و حائز صلاحیت دریافت گواهی وکالت تخصصی شده‌اند، در پروفایل شخصی ایشان در سایت کانون وکلا منتشر و برای عموم شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.

سرپرست مرکز علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان سخنان خود بر این نکته تاکید نمود که آینده شغل وکالت و موفقیت در این حوزه، در گرو وکالت گروهی و تخصصی است و فعالیت گروهی و تخصصی وکالت، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

شایان ذکر است مراسم تحلیف ۳۸۵ نفر قبولی سومین اختبار سال ۱۴۰۲، صبح روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با حضور رئیس، تواب رئیس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز دادگستری، دکتر اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی،  دکتر جوهری مدیر کل آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، مدیرعامل صندوق حمایت وکلا و اعضای کمیسیون ها و ادارات کانون و دادگاه ودادسرا و معمرین صنف وکالت برگزار گردید.